Recensie | The Amazing Spider-Man 2 (Fabian van der Starre)

“Vleugje nostalgie.” Vroeger keek ik altijd naar de Fox Kids tekenfilmserie Spider-Man: The Animated Series uit de jaren negentig. De live-action Spider-Man films door Sam Raimi op het witte doek waren voor mij geweldig. Een decennia later is het makkelijk om te zeggen dat die trilogie tegenviel, maar regisseur Marc Webb’s The Amazing Spider-Man uit 2012 is wel degelijk vele malen vermakelijker. Webb komt nu met het vervolg op zijn reboot van Spidey. Hoe heeft hij het er van af gebracht?

Titel: The Amazing Spider-Man 2
Regisseur: Marc Webb
Scenario: Alex Kurtzman, Roberto Orci, Jeff Pinkner, James Vanderbilt, Stan Lee, Steve Ditko
Cast: Andrew Garfield, Emma Stone, Jamie Foxx, Dane DeHaan, Sally Field, Paul Giamatti, Chris Cooper
Speelduur: 142 minuten
Release: vanaf  24 april 2014 in de bioscoop

Does whatever a spider can

De oorsprong van Spider-Man kennen we inmiddels allemaal. Peter Parker (Andrew Garfield) werd gebeten door een radioactieve spin, waarna hij bovennatuurlijke krachten kreeg. Vervolgens trok hij een super strak pakje aan en noemde zichzelf Spider-Man. In The Amazing Spider-Man (1) koppelde regisseur Marc Webb hem aan zijn liefde Gwen Stacy (Emma Stone), die al vrij snel achter Peter’s geheim kwam. Na het verslaan van de alter ego van Dr. Curt Connors (Rhys Ifans) The Lizard, zijn we nu aangekomen bij The Amazing Spider-Man 2. In een spannende rollercoaster opening wordt al snel duidelijk hoe dit vervolg in relatie staat tot het eerste deel. Wat volgt is een groots avontuur, waarin Spidey het opneemt tegen niet alleen Electro, maar ook tegen één van de meest iconische schurken uit het Spider-Man universum…

Electro

Electro/Max Dillon is de ‘hoofd’ schurk in de film en zijn grootste wens is dat hij opgemerkt wordt door de mensen om hem heen. Max komt als sukkeltje komisch over, waardoor je als kijker of om hem lacht, of medeleven krijgt. Max heeft niet het lef om voor zichzelf op te komen en gedraagt zich als een complete psycho. De manier waarop hij vervolgens zijn krachten krijgt is lichtelijk voorspelbaar en zodra de scene begint weet je al hoe deze gaat verlopen. Als hij zijn krachten eenmaal heeft, kan hij zijn wens in vervulling laten gaan.

Natuurlijk moet elke Spider-Man film een schurk hebben maar eerlijk gezegd, had ik me ook vermaakt als Electro niet in de film had gezeten. De vele scenes voordat Electro eindelijk in beeld komt zijn al amusant genoeg. Dat gezegd hebbende heeft Electro spectaculaire krachten die hem de perfecte schurk maakt voor deze sequel.

Recensie The Amazing Spider-Man 2

Te veel?

In de maanden voorafgaand aan de film werd er gesproken over de hoeveelheid schurken dat de film zou bevatten. Voor mij viel dat reuze mee. Webb weet de hoeveelheid schurken prima te spreiden over de tweeënhalf uur durende speelduur. Daarnaast is deze film de aanloop naar de Sinister Six, maar dat is slechts een subplot. De lengte van de film is slechts een illusie, want deze voelt helemaal niet lang. Ik kon geen genoeg krijgen van de snelheid waarop Spidey zijn vijanden uitschakelt. Hij heet niet voor niets The Amazing Spider-Man! Gevoelsmatig duurde dat in eerdere films de gehele speelduur.

De 3D controle

Spider-Man zwaait zoals we weten als Tarzan van gebouw naar gebouw met een grote hoeveelheid acrobatische kunsten. Dit is al voldoende om de 3D versie van The Amazing Spider-Man 2 te rechtvaardigen. Het effect zou het mogelijk kunnen maken om de hele wereld van Spidey tot leven te brengen, maar is dit Webb ook gelukt?

Mocht het de komende dagen nog gaan regenen (laten we hopen van niet), ga dan eens naar buiten en kijk enkele seconden omhoog. Observeer hoe de regen naar beneden valt en de diepte die je ziet als je omhoog kijkt. Als je vervolgens naar The Amazing Spider-Man 2 gaat, ervaar je exact hetzelfde en komt de regen zowaar op je af. Je zult tevens erg veel diepte zien als je vanaf een wolkenkrabber naar de straten van New York kijkt. De webben die Spider-Man schiet komen letterlijk op je af, waardoor je bijna ervaart hoe het is om Spider-Man te zijn. Door deze film in 3D te beleven vlieg je met hem mee. Daarnaast is er echter wel de kwestie van je gezondheid. Naast een ongemakkelijke bril (zoals altijd) voelde ik mij prima, ondanks dat ik erg moe was. Als je moe bent kan je namelijk last krijgen van de negatieve effecten van 3D (hoofdpijn, slaperig, duizeligheid). Daarnaast heb ik geen enkele scene kunnen ontdekken die niet in 3D of te donker was, wat The Amazing Spider-Man 2 een top film maakt om in 3D te kijken.

Recensie The Amazing Spider-Man 2

Gigantische dosis

The Amazing Spider-Man 2 is een topper in de Marvel filmreeks en ziet er in 3D fantastisch uit. Als Spider-Man enkel zou slingeren door de straten en daarbij de ‘normale’ schurken (bankrovers etc.) zou uitschakelen, is dat voor mij al genoeg materiaal voor een film van anderhalf uur. Ik heb al veel positieve punten genoemd, maar er is één die mij erg opviel. Marvel films hebben vaak een komisch tintje, zo ook deze. In een scene gaat Peter Parker zijn telefoon over en hoor je de welbekende tune van de Spider-Man tekenfilmserie. Dit is dan ook een mooie ode (lees: easter egg) aan de serie uit de jaren zestig. Over easter eggs gesproken, fans van de comics of tekenfilmserie kunnen hun hart ophalen. Zo zitten er een groot aantal bekende personages in de film die je zult herkennen. Daarnaast komt er een geheel onverwachte vijand aanvliegen, net als je denkt dat de film bijna voorbij is. Met vele onverwachte wendingen en een gigantische dosis Spider-Man is The Amazing Spider-Man 2 één van de beste films dit jaar.