Recensie | All Is Lost (Immy Verdonschot)

Filmmaker J.C. Chandor wist al, voordat hij met Margin Call begon, dat hij een openwater thriller wilde maken. Het duurde vervolgens zes jaar voor hij het idee kreeg voor All Is Lost. Een film waarvan het script in de verste verte niet te vergelijken was met een doorsnee filmscript. In plaats van 120 pagina’s, telde deze er dertig en waar normaal dialoog zou staan, stonden nu slechts proza beschrijvingen. Het was dan ook een hele klus om dit naar het doek te vertalen en maakt voor een bijzondere film.

Titel: All Is Lost
Regisseur: J.C. Chandor
Scenario: J.C. Chandor
Cast: Robert Redford
Genre: Avontuur, Drama
Release: vanaf 16 januari 2014 in de bioscoop

Een zeeman (Robert Redford) komt in aanvaring met een containerschip, waardoor een lek ontstaat op zijn zeilboot. Zijn navigatieapparatuur is kapot en hij moet in zijn eentje zien te overleven met de middelen die hij heeft. Keer op keer loopt hij tegen nieuwe hindernissen aan en hij doet er alles aan om deze te overwinnen. En alles in de hete zon, op een verlaten zee met rondcirkelende haaien en een steeds kleiner wordende voorraad levensmiddelen.

Een S.O.S.

Waar in de meeste films nog sprake is van een voice-over of een hoofdpersoon die op zijn minst tegen zichzelf praat (uit eenzaamheid of andere redenen), blijft het hier stil op zee. De enige keer wanneer je Redford een zin hoort spreken, is wanneer hij een S.O.S. oproep doet voor het korte moment waarbij de radio nog werkt. Het gebrek aan dialoog is iets om aan te wennen. Je moet het alleen met beelden doen en je zou misschien denken dat dit saai zou worden. Het is alles behalve dat. Robert Redford weet met al zijn gezichtsuitdrukkingen en handelingen je aandacht perfect bij het verhaal te houden. Het is lastig vast te stellen wat het precies is, maar het zorgt ervoor dat je geïntrigeerd blijft kijken.

all_is_lost_02037534_st_1_s-high

Robert Redford

Hij mag dan misschien 77 jaar oud zijn, maar Redford weet nog steeds hoe hij een film kan dragen. Letterlijk, want je ziet geen andere ziel in de film. Niet dat het je zou moeten verbazen, want deze man heeft alles op zijn naam staan: Van outlaw als Butch Cassidy, een nieuwsgierige reporter in All the President’s Man tot een paardenfluisteraar in The Horse Whisperer en romantische rollen in The Way We Were, Out of Africa en The Great Gatsby. Na al die jaren is hij nog steeds een mooie man, al zijn de jaren wel van zijn gezicht af te lezen. Mede daarom zul je met hem meeleven in de film: Een oudere man die er alleen voor staat, midden op de open oceaan, in een uitzichtloze situatie. Je weet niet eens zijn naam. Redford toont met deze film dat het niet nodig is om een naam te hebben of verschillende verhaallijnen en andere personages. Een film met een goed verhaal kan prima op zichzelf staan.

Ruige zee

Je hoeft geen zeiler te zijn om te kunnen genieten van deze film. All Is Lost zit vol prachtige beelden van een uitgestrekte zee, schitterende zonsopkomsten en zonsondergangen als ook mooie beelden van het vakmanschap en de overlevingskunsten. Of het allemaal klopt, dat is een tweede. Het komt in ieder geval heel mooi over. Minder aan de film is dat er vaak wordt ingezoomd op details. Dan weer een mast, dan weer een zeil. Het nut is er niet echt van in te zien, behalve dat ze het publiek wat afwisseling willen geven. Sterk is het echter niet. Het zijn juist die momenten die je aandacht doen verslappen en je net wat dieper in je stoel laten zakken.

Moederziel alleen

Redford is op zichzelf aangewezen. Er is geen ziel in de buurt aan wie hij hulp kan vragen of die het even van hem over kan nemen. Niet wanneer zijn boot een lek heeft, niet wanneer hij geen bereik heeft en de mast in moet klimmen. Deze man moet voortdurend voor oplossingen zorgen en creatief zijn met de middelen die hij heeft. Dit is een van de sterkste punten in de film: Zijn overlevingsvermogen. Keer op keer weet Redford je te verrassen met wat hij heeft bedacht om zijn hindernissen aan te gaan. Het zorgt ervoor dat je gefascineerd naar deze man blijft kijken en hoopt dat hij het zal overleven.

all_is_lost_02037534_st_5_s-high

Gedachten lezen

In veel gevallen wordt bij dit soort verhalen ervoor gekozen om een voice-over te gebruiken. Op deze manier kan het nodige worden uitgelegd aan het publiek, zonder afbreuk te doen aan het verhaal. In All Is Lost gebeurt dit geen moment. Je krijgt geen enkele uitleg en het enige wat je te zien krijgt is Redford’s peinzende blik. Daardoor blijf je voortdurend gissen naar wat hij denkt, wat er in hem omgaat en welke plannen hij aan het bedenken is. Het is meteen duidelijk dat hij een praktische man is en alles wat hij doet, heeft een doel. Zo weet hij zijn weg nog te vinden, middels wat analoge overlevingsapparatuur die hij last minute uit zijn zeilboot wist te halen. Totdat hij het apparatuur uit de koffer haalt, is het echter onduidelijk wat erin zit en waarom hij het koffertje wilde redden. Zo blijf jij als kijker bezig met het uitvogelen wat het hoofdpersonage al lang weet.

All Is Lost is een fascinerende film. Je hoeft geen zeiler te zijn om de film interessant te vinden en geboeid te worden door de overlevingsdrang van een oude man. Ondanks het gebrek aan dialoog houdt de film je aandacht er goed bij. Robert Redford weet je met zijn peinzende blikken mee te nemen in zijn strijd tegen de natuur en de hoop op een goede afloop. Daarnaast heeft Chandor ervoor gezorgd dat er de nodige momenten van rust tussen zitten. Met de mooie uitzichten zou je bijna alle problemen vergeten, ook al is dit niet van lange duur. All Is Lost is een film als geen andere en mede daarom de moeite waard.

xoxo,