Recensie | A Hologram for the King (Erik Jansen)

Tom Hanks schittert weer als geen ander in zijn nieuwe komedie drama A Hologram for the King. Hij speelt Alan Clay een salesagent voor een IT-bedrijf. Alan dreigt na de economische malaise van het afgelopen decennium zijn huis te verliezen, is in een scheiding terechtgekomen en heeft niet voldoende financiële middelen meer om zijn dochter Kit te steunen met haar studie. Hij wordt door zijn werkgever naar een nog onvoltooide nieuwe stad in Saudi-Arabië gestuurd om daar een holografisch telecommunicatiesysteem te verkopen aan de koning.

Titel: A Hologram for the King
Regisseur: Tom Tykwer
Cast: Tom Hanks, Alexander Black, Sarita Choudhury, Sidse Babett Knudsen, Ben Whishaw, Tom Skerritt, Tracey Fairaway, David Menkin, Khalid Laith, Rolf Saxon, Jay Abdo
Speelduur: 97 min
Genre: Komedie, Drama
Te zien: 16 juni 2016

Daar aangekomen gaat vrijwel alles mis. De jetlag hakt er behoorlijk in, waardoor hij de eerste dag van de meeting te laat dreigt te komen. Omdat de shuttle niet meer rijdt, wordt hij opgehaald door Yousef. Hij is een privéchauffeur die Alan de komende dagen naar de locatie ver buiten de stad brengt en de gewoonte heeft om Amerikaanse muziek hard te draaien in de auto. Dit irriteert Alan een beetje in het begin. Aangekomen op de locatie, blijkt tot zijn verbazing dat zijn ondersteunende team zit te werken in een tent waar geen airco, catering en internet aanwezig is. In het gebouw naast de tent, probeert hij een vertegenwoordiger van de koning te spreken. Die is echter niet aanwezig en ook de koning is steeds niet ter plaatse voor de presentatie. Zo gaan er een aantal dagen voorbij, waarbij hij en zijn team voor niks zitten te wachten om het telecommunicatiesysteem te kunnen presenteren. Ondertussen verandert er ook weinig aan de situatie waarin hij en zijn team in de tent verkeren.a hologram for the king recensie erik jansen filmhoek 2

Er gaat nog meer mis. Alan kan maar niet wennen aan het tijdsverschil, waardoor hij zich blijft verslapen en door Yousef moet worden opgehaald. Er groeit echter wel een vriendschap tussen de twee heren. Ook is Alan enorm klungelig geworden sinds zijn komst. Op de één of andere manier krijgt hij het voor elkaar om steeds door een stoel te zakken. Zo ontdekt Alan dat hij een enorme bult op zijn rug heeft. Nadat hij zelf de pus in de bult met een steakmes probeerde weg te krijgen, met bloedige gevolgen, komt hij terecht bij de Arabische dokter Zahra. Zij zit momenteel in een echtscheiding en ondertussen beginnen zij en Alan interesse in elkaar te krijgen. Zal Alan’s pech verdwijnen, zal het hem lukken om eindelijk zijn product succesvol aan de koning te presenteren en hoe zal de relatie tussen hem en Zahra zich ontwikkelen?Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Amerikaanse schrijver Dave Eggers. De film komt van regisseur Tom Tykwer, die eerder Perfume: The Story of a Murderer en samen met de Wachowskis Cloud Atlas heeft geregisseerd. Tykwer weet met A Hologram for the King een soms komische, maar vooral prachtige film neer te zetten. Prachtig als je houdt van het woestijnlandschap waar de film zich afspeelt. Het is met name een typische Tom Hanks film, met een plot die we eigenlijk al vaker van hem hebben gezien. Dit wil echter niet zeggen dat het een slechte film is, in tegendeel zelfs. Je moet natuurlijk wel van het subtiele karakter van het genre houden.

a hologram for the king recensie erik jansen filmhoek

Naast de cultuurclash ervaren we samen met Alan hoe het is om doelloos te wachten in een land dat we niet kennen. Dit terwijl de zorgen van het verleden, heden en toekomst zijn onzekerheid tijdens het verhaal kenmerkt. Het is niet een enorm emotioneel aangrijpend verhaal, maar we kennen allemaal dat gevoel wel van machteloosheid en de hoop dat hij tij zich ooit op de één of andere manier zal keren. Dit is wat de film heel goed weet neer te zetten, terwijl we soms ook kunnen lachen om de pech die Alan ervaart tijdens zijn verblijf. Al met al speelt Tom Hanks in een voor hem bekende en veilige rol, waarbij hij uitstekend wordt bijgestaan door zijn medeacteurs. Er valt eigenlijk vrijwel niks negatiefs aan het verhaal, het film- en het acteerwerk op te merken. We kunnen de film als vermakelijk en interessant beschouwen en met ruim anderhalf uur speeltijd is A Hologram for the King een aangename zit in de bioscoop.