Prijsvraag | The Wind Rises – Beëindigd

Recensietwr

Voor een compleet overzicht van alle prijsvragen kijk je HIER.

Vanaf 1 mei is Miyazaki’s The Wind Rises te zien in de bioscoop. De film won de Annie Award voor Beste Scenario Animatiefilm. Daarnaast kreeg deze nominaties voor de Oscar voor Beste Animatiefilm en voor de Golden Globe voor Beste Buitenlandse Film. Ter gelegenheid van de release mogen wij twee vrijkaarten weggeven en de DVD van de Ghibli film Arrietty. Lees hieronder hoe je kans maakt.

Prijsvraag The Wind Rises

Regisseur: Hayao Miyazaki
Scenario: Hayao Miyazaki
Cast: Hideak Anno, Miori Takimoto
Speelduur: 126 minuten
Genre: Animatie
Release: 1 mei 2014

[youtube z1mafArHb3o]

Verhaal
De laatste film van Hayao Miyazaki, de Japanse grootmeester van de animatie, is een kijk op het leven van de visionaire vliegtuigingenieur Jiro Horikoshi. Jiro droomt ervan piloot te worden. Maar omdat zijn ogen niet goed genoeg zijn, besluit hij ingenieur te worden en vliegtuigen te ontwerpen. Zijn talent wordt al snel erkend, en hij groeit uit tot ‘s werelds meest baanbrekende en innovatieve vliegtuigontwerper. The Wind Rises volgt Jiro gedurende zijn leven. Terwijl hij de luchtvaart de toekomst in leidt en de liefde leert kennen, volgen we ook de grote historische gebeurtenissen die Japan in het algemeen en Jiro in het bijzonder beïnvloed hebben, zoals de Depressie, de tuberculose-epidemie, en de Japanse deelname aan WOII. Een episch verhaal over liefde, doorzettingsvermogen en de uitdagingen van het leven, en keuzes maken in een turbulente wereld. Een prachtige afsluiter van de rijke carrière van Miyazaki.

De Prijsvraag:
Voor welke film won Hayao Miyazaki een Oscar?

Stuur je antwoorden op deze vragen naar prijsvraag@filmhoek.nl o.v.v. Prijsvraag The Wind Rises of klik simpelweg HIER.