Over Ons…

Share Button

Recensie92

Filmhoek.nl is het meest complete én snelste online filmmagazine voor de nieuwsgierige filmbezoeker. Filmhoek.nl brengt dagelijks informatie en nieuws over film en natuurlijk zijn er de eigenzinnige recensies van nieuwe bioscoopfilms. Daarnaast biedt Filmhoek.nl een platform voor beginnende schrijvers in de vorm van gastrecensies. Verder faciliteren wij prijsvragen i.s.m. diverse filmdistributeurs en hebben we een aparte blogpagina met als onderwerp film in het algemeen. Op deze pagina lees je meer over de personen achter Filmhoek.nl

182930_471633506250816_1193399055_n

In juni 2012 startte Peter Solvani een Facebook-pagina onder de naam Solvi’s Filmhoek, om zijn liefde voor film te uiten door middel van het recenseren van films. In de maanden die daarop volgden heeft hij samen met Glenn Abbink Filmhoek.nl opgericht. Om dit mogelijk te maken hebben ze zowel de Facebook-pagina als de website onder handen genomen! Door de snelle groei is enkele maanden later Immy Verdonschot aangetrokken om ondersteuning te bieden met het schrijven van recensies en blogs. Na het schrijven van een aantal gastrecensies werden Sandro Algra Barradas, Martijn Pijnenburg, Nico Hoeijmans en Merijn Wierenga toegevoegd aan het vaste team. Tevens werken wij samen met onze Amerikaanse collega Colton Hunt, wie voor ons video-recensies maakt. Vervolgens hebben we Dutch Angle Reviews/Blogs in het leven geroepen, een YouTube-serie waarin Sandro alles over films bespreekt. Daarnaast hebben wij een netwerk opgebouwd van meewerkende gastrecensenten. Filmhoek.nl maakt een snelle groei door dankzij de inzet van het oude en huidige team.

Begin 2014 heeft het team achter Filmhoek.nl de site TeeVeehoek.nl gelanceerd, het meest complete én snelste online televisiemagazine voor de nieuwsgierige televisiekijker. Tevens wordt er momenteel gewerkt aan nog een ‘zuster-sites’ van Filmhoek.nl, Theaterhoek.nl. Binnenkort is er op de site meer informatie te vinden maar tot dan kun je terecht op de Facebook-pagina: Theaterhoek.nl.
Recensie9i

1897689_704202592936184_2060716617_nPeter Solvani – Public relations:
Icon - FacebookIcon - Mail

Als geboren en getogen Nijmegenaar, ben ik van kleins af aan een film liefhebber. Natuurlijk ging ik als klein kind, net als iedereen, al vroeg naar de bioscoop voor de Disney tekenfilms en met mijn vader was het natuurlijk niet anders. In Nijmegen had je 4 bioscopen, maar diegene die mij het sterkst bij is gebleven was het Luxor Theater op de hoek van de Bloemerstraat en Doddendaal. Een ouderwets theater dat was omgetoverd tot een bioscoop. Een heus podium met zware donker rode doeken aan de zijkanten van het witte doek. Tevens was het voorzien van zeer ruime en comfortabele stoelen.

Mijn eerste, echte ‘live-action’ film, die ik me kan heugen, was Star Wars (1977) van George Lucas. Een indrukwekkende belevenis, vooral gezien mijn jonge leeftijd, en vanaf dat moment was ik helemaal verknocht aan films op het grote witte doek en daar is eigenlijk niets meer aan veranderd. Gedurende de jaren werd toch het ‘kleine’ scherm interessanter, omdat deze toegankelijker was, maar de liefde voor het witte doek was nooit verdwenen. Nee, de liefde en honger naar nieuwe films nam zelfs toe, maar er waren nu andere middelen. Het internet. Mijn ‘honger’ werd toen gestild door het downloaden, maar na een tijdje wens je meer kwaliteit dan kwantiteit. Helemaal nu de 3D technologie toe begon te nemen in films. Dus ging ik zoeken naar mogelijkheden om de 3D-honger kwantitatief tevreden te stellen en zo kwam ik bij de Pathe Unlimited Goldcard uit. Voor een maandelijks bedrag de gehele maand gratis naar de film. Ideaal, mag ik wel zeggen.

Glenn Abbink

Glenn Abbink, MA, BCom – Hoofdredacteur en recensent, uitvoerend producent Dutch Angle Reviews:Icon - FacebookIcon - Mail

Ik ben opgegroeid met verschillende filmgenres. In mijn jonge jaren werd ik al snel blootgesteld aan animatiefilms van Disney, grootschalige epische films van weleer, zoals Ben Hur en The Ten Commandments, en klassieke musicals als The Sound of Music en West Side Story. Deze genres spreken mij nu nog steeds erg aan, maar mijn interesse is door de jaren heen uitgebreider geworden. Kort gezegd hou ik van film als mediavorm.

Film is voor mij geen avondje uit, maar mijn hobby en mijn passie. Van jongs af aan heb ik een brede interesse in o.a. film, (muziek) theater, schrijven, nieuwe en social media, televisie. Door de jaren heen heb ik mezelf hierin verdiept, waarbij niet enkel valt te denken aan het kijken naar, maar tevens het analyseren van, lezen over en het zelf maken van film- en multimedia producties. Zo ben ik werkzaam geweest als productie leider/assistent, redacteur, projectmedewerker, communicatiemedewerker bij (korte) filmprojecten, multimedia producties, theatergezelschappen en websites.

Recensie999

Immy01Immy Verdonschot, MA – Blogger en recensent:
Icon - FacebookIcon - Mail

Liefde voor films en series zit in mijn bloed. Ik ben opgegroeid met films van Bambi en Ben Hur tot The Sound of Music. Sindsdien is mijn interesse alleen maar gegroeid. Het briljante brein van Joss Whedon – met name zijn creatie Buffy the Vampire Slayer (serie) – heeft mijn interesse zodanig aangewakkerd dat ik mij wilde verdiepen in hoe deze wonderlijke werelden gecreëerd worden. Tijdens de middelbare school begon ik dan ook met het maken van filmpjes en uiteindelijk koos ik voor het volgen van de studie Theater, Film en Televisie wetenschap. Hier kon ik mijn hart ophalen, want alles passeerde de revue. Van prieeltjes en klassiekers, tot art house en menige series (Lost, Twin Peaks). Aangezien ik een brede smaak heb, was ik hier ontzettend blij mee. Ik behaalde zowel mijn Bachelor als mijn Master diploma aan de Universiteit Utrecht en in deze stad ben ik blijven hangen. Nu ben ik vaak vrijwilliger op filmfestivals en probeer zoveel mogelijk te schrijven over films en series als ik kan.

saSandro Algra – Recensent, animaties, schrijver & producent Dutch Angle Reviews:

Icon - FacebookIcon - Mail

De eerste film die een vrijblijvende indruk op mij maakte was Fantasia (1940), voor een groot deel heeft die film mijn toekomstige interesses bepaald. Films en tv-series zijn altijd een belangrijk onderdeel van mijn leven geweest, zo was ik als kind erg fan van Japanse anime. Als tiener kreeg ik de smaak van klassieke films te pakken: mijn favoriete genres waren Gangster drama’s, Spaghetti Westerns en Samurai films. Pas aan het einde van de middelbare school kreeg ik het idee dat ik van mijn film-obsessie mijn carrière wilde maken, ik wist alleen nog niet hoe. Na het halen van mijn Vwo-diploma ben ik begonnen aan de opleiding Communicatie & Multimedia Design op de HVA. Deze opleiding gaf mij de ruimte om bepaalde vaardigheden ontwikkelen als camerawerk, schrijven, animatie en grafisch ontwerp. Inmiddels heb ik mijn eigen apparatuur aangeschaft en maak ik videoproducties voor mezelf en voor externe opdrachtgevers. Ik wil zo in de toekomst mijn eigen films schrijven en regisseren. Met hulp van een eventuele vervolgopleiding hoop ik me hier nog verder in te specialiseren.

Wat ik van mijn eigen ervaringen heb geleerd is dat het maken en analyseren van films onlosmakelijk zijn. Als ik een film schiet dan heb ik altijd mijn grote filmhelden in mijn achterhoofd. Als ik een film kijk dan ben ik me altijd bewust van de hele productie. Het kijken van zowel nieuwe als oude films is belangrijk voor elke filmmaker.

Martijn Pijnenburg – Nieuwsredactie medewerker en recensent:Icon - Facebook

Verhalen hebben mij altijd al geboeid. Het begon als kind met tekenfilms en strips. Toen ik wat ouder werd kwamen daar al snel videogames en de speelfilm bij. Ook zag ik bij vrienden voor het eerst films die voor 16 jaar en ouder bestemd waren, wat toen natuurlijk een stuk interessanter was dan de gemiddelde kinderfilm.

Tijdens mijn middelbare schooltijd zocht ik wat meer de extremen op. Ik maakte kennis met Cult en Underground films, die wat moeilijker aan te komen waren. Ik kreeg zo echter wel vaak dingen te zien, die je in normale bioscoop film niet snel zag. Door me wat meer te verdiepen in films kwam ik ook in aanraking met veel klassiekers die ver voor mijn tijd uitgebracht waren.

Film is voor mij niet alleen vermaak, maar ook leerzaam. Het leukste aan films vind ik dat het zo alles omvattend is. Een film kan letterlijk overal overgaan en een filmmaker kan al zijn emoties uiten door middel van film

10264807_10201748271059470_112597111_nColton Hunt, Video recensent Short & To The Point:Icon - Facebook

Born on May 27, 1991 in Sarasota, Florida, my fascination with movies started with the original Star Wars Trilogy. As of today, those movies stand as some of my all-time favorites. I always possessed an active imagination and those films sparked a desire to write creatively someday. My first opportunity arose during a Fourth Grade assignment. It involved the class making up our own superheroes and I created one named Waterman. I continued writing small stories about Waterman for myself and this kept my imagination going all the way up to attending the University of North Carolina at Chapel Hill in 2009.

I chose Communication Studies with a focus in Media Production as my major and did not look back. Despite my initial work being of questionable quality, I improved with each production course I took. By my junior year (third year), I created several short films, including my take on a scene from The Hunger Games. By the time I graduated in May, 2013, I gained more confidence in my media production skills. After receiving a camera from my parents, and uncle as an early graduation present, I randomly decided to film myself critiquing the movie industry’s practice of splitting up book adaptations into two or more films. I enjoyed the experience and filmed reviews of movies such as The Alien Franchise and Skyfall. I even reviewed part of the Buffy: The Vampire Slayer Season 9 comic book story arc.

However, the Summer of 2013 marked the day that things fell into place. I decided to film a review of The Fast and the Furious Six in five minutes or less, thus creating my Youtube series, Short and to the Point. I write, direct, edit, produce, and film the series, currently consisting of 25 episodes and a special event. The special event serves as my second short film created outside of school. The filming process might be mind numbing, but it feels wonderful when I complete a review. I look forward to working with you all on Filmhoek.nl!

Erik Jansen – Recensent:
Icon - Facebook

Mijn passie voor films begon héél vroeg als klein mannetje in de jaren 80. Op de hoek van mijn straat zat een kleine, lokale videotheek. Daar trokken de videobanddoosjes van Indiana Jones, Back To The Future en Star Wars meteen mijn aandacht. Na het zien van deze films was ik verkocht! Elke woensdagmiddag ging ik met schoolvriendjes en een oppasmoeders naar kinderfilms, maar mijn daadwerkelijke passie voor bioscoopfilms begon toen ik in 1993 Jurassic Park in de IMAX zag. Helaas was ik te jong om Star Wars in de bioscoop te zien, dus mijn echte grote science fiction bioscoopfilm was Independence Day. Deze film heeft dan ook een speciaal plekje in mijn hart.

Met de komst van het bioscoopabonnement groeide ook mijn interesse in arthouse en independent films. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik meer films in verschillende genre’s ben gaan waarderen naast de grotere blockbusters. Een aantal keer per jaar bezoek ik dan ook diverse filmfestivals. Daarnaast ben ik verzamelaar van DVD’s en Blu-rays, want helaas staat niet alles op Netflix. Voor mij en mijn vrienden is het dan ook een wekelijkse sport om op rommelmarkten films voor een habbekrats te scoren. Als muzikant ben ik ook geïnteresseerd in filmscores. Ik vind het daarom leuk om remixes te maken van diverse soundtracks die naast mijn eigen werk te horen zijn op mijn YouTube-kanaal.

Al met al mag ik mijzelf wel beschouwen als een echte cinefiel. Naast de eerder genoemde films zijn mijn persoonlijke favorieten: Robocop (’89), Watchmen (Director’s Cut), The Dark Knight Trilogy, Mad Max Fury Road, Drive, Zodiac,The Shining en There Will Be Blood.

Recensie99uu

1466192_601855989850508_1624067791_n

Paola Raadsheer, MA – Gastrecensent:
Icon - Facebook

Ik vind zoveel verschillende culturele uitingen van de mens interessant, dat ik soms overweldigd raak van hoeveel er nog te beleven en te ervaren is. Als er een overtreffende trap bestaat van de ‘culturele alleseter’ dan vermoed ik dat mijn smaak wel in aanmerking komt. Op het gebied van film alleen hou ik al van zoveel verschillende genres. Art house, blockbuster, animatie, af en toe zelfs een typische B-film. In alles kan wel iets moois, interessants of zelfs indrukwekkends worden ontdekt.

Als kind ging ik met mijn ouders zelden naar de bioscoop. Dus was ik aangewezen op de kleine verzameling videobanden en af en toe een tripje naar de videotheek. Zo ontwikkelde ik net als veel klasgenootjes de gewoonte om dezelfde film tientallen keren te kijken. Veel van de anderen keken The Sound of Music. Wij keken thuis, het liefst met zijn allen op de bank, Grease. Nu kan ik wel stellen dat er geen film is die ik vaker heb gezien, of ooit zal zien, dan The Mummy.

Tegenwoordig probeer ik de pareltjes onder de nieuwste films te vinden, zonder de klassiekers uit het oog te verliezen. Een film vaker dan één keer kijken is dan ook nog zelden aan de orde. Dat ik nu af en toe de tijd kan nemen om een recensie te schrijven en dus ook wat langer de tijd neem om bij de ervaring van een film stil te staan is heel prettig. Nu nog maar hopen dat er mensen zijn die mijn recensies ook nog nuttig vinden, want daar doe je het uiteindelijk natuurlijk voor.

1385028_9Nadine Stolk – Gastrecensent:
Icon - Facebook

Films bekijk ik op een andere manier dan de meeste anderen dat doen. Automatisch kijk ik naar de regie, de keuzes die gemaakt zijn in techniek en vraag ik me af waarom juist deze keuzes zijn gemaakt. Tijdens een film denk ik over meer na dan alleen het plot, iets wat het kijken van films ontzettend interessant maakt. Hierdoor zie ik vaak een diepere betekenis die de makers willen meegeven.

Niet alleen film, maar ook televisie past in mijn straatje. Hier leer ik meer over op de opleiding Redactie & Mediaproductie aan de Hogeschool van Amsterdam. Dit doe ik door middel van de minor Televisie en verschillende stages. Ervaring heb ik op gedaan op een televisieredactie en schrijven is een grote hobby van mij. Recensies schrijven is dan ook een uitdaging, een volgende stap die ik graag zet.

08c33bcMarlou Spoormakers – GastrecensentIcon - Facebook

Ik ben zolang ik me kan herinneren al geïnteresseerd in films. De hele wereld erachter vind ik ook fascinerend. Alhoewel films van tegenwoordig, door alle nieuwe technologieën, ware kunstwerken zijn geworden kan ik een ‘gouwe ouwe’ op z’n tijd ook waarderen. Ik vind het dan ook totaal niet erg om films meerdere keren te zien. Hele scènes uit onder meer Snatch, Kill Bill of The Dark Knight kan ik uit mijn hoofd naspelen en het gaat simpelweg nooit vervelen. Ik ben vaak in de bioscoop te vinden, waarbij het genre me daarbij niet veel uit maakt; van arthouse films tot bombastische blockbusters. Ik vind het heerlijk om meegezogen te worden in een mooi verhaal of in overdonderende special effects. Na mijn opleiding Journalistiek zocht ik een manier om ervaring op te doen. Het schrijven van recensies voor Filmhoek.nl is daarom voor mij ideaal.

11733440_962143630472951_864036488_n

Icon - FacebookDennis van Elten – Gastrecensent:

De laatste negen jaar ben ik vrijwilliger geweest bij het Nederlands Film Festival, waar ik ook mijn horizon verbreed heb wat films betreft. Hier heb ik ook ervaren dat de vaderlandse films in kwaliteit vooruit gegaan zijn. In het dagelijks leven ben ik schrijver voor een online magazine, heb ik mijn eigen blog en ben druk bezig met mijn tweede boek; mijn eerste thriller.

Films en Televisie series hebben altijd een grote rol in mijn leven gespeeld. In mijn jeugd heb ik een lange periode gehad waarin ik een aantal films per dag keek. Ik ben vooral opgegroeid met de klassiekers uit de jaren ’80 en ’90. Hierdoor ben ik kritischer en selectiever met wat ik tegenwoordig kijk. Ik ben niet echt genre gebonden, al keek ik tijdens mijn pubertijd vooral veel horror, actie en SF. Naarmate ik ouder werd keek ik steeds meer serieuzere films en verdiepte ik me in de klassiekers. Gone with the Wind staat dan ook in mijn collectie op een vaste plek. De televisie is later een wat grotere rol gaan spelen. Naarmate het aanbod in series groter werd ben ik steeds meer gaan kijken. Series zoals The Walking Dead, The Strain en Game of thrones.

12476475_10207000250738183_565345447_n

Icon - FacebookFloor Veenendaal – Nieuwsredactie medewerker:

Als klein meisje ging ik alle Disney- films samen met mijn moeder kijken in de bioscoop. Op latere leeftijd huurde ik alles wat los en vast zat in de videotheken en als bijbaantje ging ik bij Pathé Tuschinski werken. Daar draaide ik de premières, kon ik uren kletsen over films met andere liefhebbers en als klap op de vuurpijl kreeg ik een gratis Pathé Unlimited kaart. De sneak preview was voor mij de enige manier om nieuwe films te kijken, dus daar zat ik elke dinsdag te raden wat er nu weer voor leuks zou komen. Sci-fi en horror zijn mijn favoriete genres. Ik vind het heerlijk om mee genomen te worden naar andere werelden of om de stuipen op het lijf gejaagd te worden door een supernatural being. Maar dat neemt niet weg dat andere genres ook heerlijk kunnen zijn.

397790_277090129022665_1496445010_nMerijn Wierenga – Gastrecensent:Icon - Facebook

Tijdens mijn studie Taal-en Cultuurstudies kon ik een aantal vakken volgen die met film en televisie te maken hadden. Het werd al snel duidelijk dat ik verder wilde met deze vakken. Zo koos ik als mijn hoofdrichting Film- en Televisiewetenschap. De wereld van film fascineert mij, omdat het de kijker kan meenemen in een totaal andere wereld of juist de harde werkelijkheid van het dagelijks leven kan laten zien. Mijn voorkeur gaat uit naar films die op een of andere manier iets proberen te bereiken, door bijvoorbeeld een maatschappelijk probleem bespreekbaar te maken. Ik hou heel erg van arthouse en oude films en ik ben daarom vaak te vinden in het Louis Hartloopercomplex in Utrecht. Toch kan ik zo nu en dan ook van een goede blockbuster genieten. Ik hoop na mijn master de liefde voor film, naast recensies schrijven, ook op een andere manier vorm te kunnen geven.

1483311_717521101613951_1222151666_n2Nico Hoeijmans – Gastrecensent:Icon - Facebook

Film is een psychologisch spelletje. Waarom draagt een man een tas in die scene en niet die vrouw van hem? Waarom kiest Jack Sparrow altijd voor de moeilijkste oplossing terwijl het soms ook makkelijk kan? Wat is de grondslag van de chemie tussen de hoofdrolspelers in Intouchables. Film is voor mij ‘denken over’. Denken over prachtige beelden, denken over mooie animaties, denken over uiterlijk vertoon en vooral denken over psychologische rollen.

Welke keuzes bepaalde personen maken is heerlijk om over na te denken. Films (en series) bieden mij de mogelijkheid om met andere mensen hierover te sparren. Laat me daarbij de andere aspecten als filmbeeld, verhaal en geluid niet vergeten. Wat maakt alles voor mij tot een goed filmgeheel? Het kan van alles zijn. Of dat samen komt in een blockbuster of in een wat kleinere film, is niet belangrijk. De sfeer, die is belangrijk.

strip

OUD RECENSENTEN

INTERVIEWER

Sandra Ekkelboom

MEER GASTRECENSENTEN

Niek Verheijen
Bram Emens
Rozemarijn Pegt

Ben je een echte filmliefhebber en volg je de nieuwste films op de voet? Schrijf je daarnaast graag? Dan is Filmhoek.nl op zoek naar jou! Wij zoeken enthousiaste filmrecensenten en bloggers om de allernieuwste bioscoopfilms te bespreken of om iets filmgerelateerds te bespreken. Daarnaast is er regelmatig de mogelijkheid om persvoorstellingen en filmfestivals te bezoeken. Interesse? Klik hier

strip
Voor meer informatie over ons en de site klik hier.

strip