James Bond theme songs…die nooit waren (Glenn Abbink)

Eerder deze week kregen we te horen dat Sam Smith de theme song van SPECTRE zal zingen. Het nummer Writing’s On The Wall, is geschreven door Smith en GRAMMY© Award winnaar Jimmy Napes. Lange tijd werd gedacht dat deze eer aan Radiohead of de Britse singer-songwriter Ellie Goulding zou worden toebedeeld. Of ze ooit in de race hebben gezeten weten we op dit moment niet. Wat we ook niet weten is of ze misschien wel een versie van het nummer hebben opgenomen. In de lange geschiedenis van de James Bond franchise is het vaker voorgekomen dat een theme song opgenomen en geproduceerd was, maar last-minute vervangen werd door een andere track. Hieronder een paar van de beste en meest bizarre voorbeelden van liedjes die uiteindelijk niet werden gebruikt; van Johnny Cash tot Alice Cooper en van Ace of Base tot Blondie.

Johnny Cash – Thunderball (1965)

Tom Jones zong het iconische Bond nummer ‘Thunderball’. Wat weinig mensen weten is dat country legende Johnny Cash ook een nummer voor de film heeft opgenomen, maar dat deze last minute vervangen werd voor die van Jones.

Shirley Bassey’s Mr Kiss Kiss Bang Bang – Thunderball (1965)

Nog voor Cash was het nummer ‘Mr. Kiss Kiss Bang Bang’ bedoeld als titelsong. De Bond-producenten waren echter van mening dat het lied de titel van de film moest bevatten. ‘Mr. Kiss Kiss Bang Bang’ is nog wel te horen in de film, maar dan instrumentaal.

Lorraine Chandler – You Only Live Twice (1967)

Lorraine Chandler’s versie van ‘You Only Live Twice’ was in eerste instantie een demo, die de singer-songwriter zelf aandroeg. Alhoewel de tekst refereert aan het narratief van de film en gebruik maakt van Monty Norman’s bekende ‘007 theme’, werd deze afgewezen. Uiteindelijk schreef componist John Barry het nummer samen met Nancy Sinatra.

Alice Cooper – The Man With the Golden Gun (1974)

Rocker Alice Cooper was sinds jongs af aan fan van Ian Fleming’s boeken. Hij hoefde dus geen twee keer na te denken toen hij de kans kreeg om een Bond-lied te schrijven. Uiteindelijk verloor hij de strijd met Lulu.

Blondie – For Your Eyes Only (1981)

Blondie schreef een lied voor de film For Your Eyes Only, maar de producenten wilden enkel zangeres Debbie Harry. Filmcomponist Bill Conti was namelijk niet onder de indruk en besloot de muziek liever zelf te schrijven. Het geheel werd afgeblazen en Conti wilde een samenwerking met Barbra Streisand en Donna Summer. Uiteindelijk kreeg hij Sheena Easton.

Ace Of Base – Goldeneye (1995)

De Zweedse popgroep Ace of Base had in de jaren ’90 een internationale hit met ‘All That She Wants’. De groep ging hierna aan de slag met een ‘GoldenEye’ theme. Het idee werd echter van tafel geveegd door hun Amerikaanse record label Arista. Het label wist niet of de nieuwe Bond film een succes zou worden en vond de gok te groot. ‘GoldenEye’ werd vervolgens geschreven door Bono en The Edge, en gezongen door Tina Turner.

K.D.Lang’s Surrender – Tomorrow Never Dies (1997)

Voor Tomorrow Never Dies konden verschillende bands, zangers of zangeressen hun probeersels insturen bij MGM. Dit leidde natuurlijk tot een berg aanmeldingen. Sheryl Crow ging er uiteindelijk met de eer vandoor. ‘Surrender’ van K.D. Lang kreeg een plekje in de aftiteling.  Tussen de inzendingen zaten ook nog artiesten als Swan Lee, Pulp  en St Etienne, welke hieronder te beluisteren zijn.




Straw – The World Is Not Enough (1999)

De Bristol Britpop band Straw had, net als Ace Of Base, getekend bij Arista. Het label wilde niet weer dezelfde fout maken nu dat Bond weer een groot succes was. Ze zagen hier een kans en grepen deze met beide handen aan. Maar helaas…. Garbage ging er met de eer vandoor met het lied ‘The World Is Not Enough’.

Shirley Bassey’s No Good About Goodbye – Quantum of Solace (2008)

Volgens 007-componist David Arnold was Shirley Bassey’s ‘No Good About Goodbye’ nooit bedoeld als titelnummer voor Quantum of Solace. Arnold schreef het nummer echter wel rond dezelfde tijd en was er pas mee klaar toen de film af was.