Gastrecensie | Sugar Mountain (Bos Jacobs)

Geld, liefde en bedrog: Een binnenkopper vanjewelste. Sugar Mountain is een echt pareltje geschreven door Abe Pogos en geregisseerd door Richard Gray. Prachtige natuurbeelden van Alaska en weemoedige Americana muziek nemen je helemaal mee in dit verhaal van intriges die worden verzonnen om de putten te dichten van vorige intriges.

Titel: Sugar Mountain
Regisseur: Richard Gray
Scenario: Abe Pogos, Catherine Hill
Cast: Jason Momoa, Cary Elwes, Anna Hutchison, Drew Roy, Melora Walters, John Karna, Haley Webb
Genre: Drama / Thriller
Release: 6 juli 2017

Twee broers – Miles en Liam West, respectievelijk vertolkt door Drew Roy en Shane Coffey – hebben het geluk niet aan hun zijde en krijgen geldproblemen. Samen met de hulp van Miles zijn vriendin Lauren Huxley (gespeeld door Haley Webb) ontstaat er een oplichtingsplan. De opzet lijkt simpel en makkelijk; Miles gaat zogezegd verdwalen in de wildernis om dan ‘gered’ te worden na tien dagen, ze zijn er alle drie van overtuigd dat ze dikke poen zullen scheppen doordat de kranten op zijn overlevingsverhaal zullen komen toezwermen. Maar dan gaat het fout en krijgt het trio meer hooi op hun vork dan ze tezamen kunnen tillen. Wanneer Joe Bright (gespeeld door de potige worstelaar Jason Momoa) – een kennis van de broers – hen om de betaling van achterstallige schulden komt vragen gaan de poppen helemaal aan het dansen. Ze moeten liegen en noodplannen verzinnen om de schade van de vorige leugens te repareren.

Sugar Mountain

De film wordt aangeboden als een wilderness suvival thriller maar in feite gaat het meer over het plannetje van de broers en de driehoeksverhouding tussen Lauren en hen twee. Het stukje ‘survival’ is verwaarloosbaar maar op zich vermindert dat zeker niet het kijkplezier. Als je houdt van films in het genre van Cold in July zal je ongetwijfeld ook genieten van deze film. De heerlijk grauwe sfeer doorheen de film laat je aan het scherm gekluisterd zitten. De personages zijn weldoordacht en diep uitgewerkt, heel menselijk en herkenbaar. Het is een geweldig verhaal dat een paar keer onverwacht een nieuwe insteek krijgt waardoor je totaal niet op voorhand kan zeggen hoe de film gaat eindigen. Dat is op zich al een knappe prestatie en kan zeker niet van alle films gezegd worden.

Bos Jacobs