Recensie | Nena (Merijn Wierenga)

Het is zomer 1989, de muur wankelt en Europa wacht in spanning af wat de herfst zal brengen. De 16-jarige Nena woont in ergens in Groningen aan de Duitse grens. Haar vader Martin zit in een rolstoel en zijn conditie vereist veel hulp. Nena’s ouders zijn uit elkaar waardoor Nena als enige gezinslid nog dicht bij haar vader staat. Ze wordt verliefd op Carlo, de pitcher uit haar honkbalteam terwijl het met haar vader steeds slechter gaat. Na een mislukte zelfmoordpoging van Martin lopen de spanningen nog hoger op. Lees hier de recensie van de film Nena door Merijn Wierenga.

Titel: Nena
Regisseur: Saskia Diesing
Cast: Abbey Hoes, Monic Hendrickx, Uwe Ochsenknecht, Gijs Blom
Speelduur: 90 minuten
Te zien vanaf: 11 september 2014

Recensie Nena

Nena is niet het braafste meisje uit haar klas en ze heeft haar eigen manier om met deze situatie om te gaan. Ze is niet op haar mondje gevallen en komt zelfs een paar keer in een gevecht terecht. Ze houdt echter veel van haar vader en neemt met liefde een deel van de verzorging van hem op zich. Hij brengt het grootste deel van de tijd in bed door en kan zijn armen nauwelijks bewegen. Het stoere meisje dat optreedt als liefhebbend dochter is ontroerend om te zien. De hoeveelheid liefde die ze voor haar ouders heeft verwacht je niet snel bij een rebels meisje in de pubertijd.

Dat Nena zo’n impact heeft komt grotendeels ook door Abbey Hoes. Hoes speelt Nena fantastisch. In de scenes met haar vader (Uwe Ochsenknecht) komen de acteertalenten van beiden perfect naar boven. Ze spelen samen spelletjes, praten over Goethe en zingen samen Marmor, Stein und Eisen Bricht. Dat zijn de momenten die, omdat ze ook nog eens mooi in beeld gebracht zijn, Nena bijzonder maken.

Recensie Nena

Saskia Diesing weet het verhaal over een zwaar onderwerp luchtig te vertellen. Dat zorgt voor een beetje humor in de film maar zorgt er ook voor dat het minder de emotie aanspreekt. Doordat ook de veelvoorkomende problemen van een pubermeisje worden verteld krijgt de film er een weinig verrassende verhaallijn bij die een beetje afleidend werkt van de relatie van Nena met haar vader. Het laat wel mooi de tegenstelling zien tussen het leven van Nena dat een vlucht neemt door allemaal nieuwe en spannende ervaringen, terwijl haar vader steeds verder wegkwijnt in zijn hopeloze bestaan.

Diesing vertelt met Nena een bijzonder coming-of-age verhaal zonder gewaagde keuzes te maken. Dat levert een intieme en boeiende film op met een charismatische Abbey Hoes die een groot deel van de aantrekkingskracht van de film opeist.

Merijn Wierenga