Recensie | De 100 Jarige Man Die Uit Het Raam Klom en Verdween (Martijn Pijnenburg)

Het bejaardentehuis. Klinkt niet als de meest leuke plek om te wonen. Het is zeker niet de plaats waar je het meeste meemaakt. Ik ben niet de enigste die daarover zo denkt. Sterker nog, er is zelfs een boek geschreven met in de hoofdrol een 100 jarige man die veel liever elders is. Jonas Jonasson schreef deze roman die in Nederland uitgebracht werd onder de naam De 100 Jarige Man Die Uit Het Raam Klom en Verdween. Regisseur Felix Herngren verfilmde het komische verhaal. Lees hier de recensie van de film De 100 Jarige Man Die Uit Het Raam Klom en Verdween door Martijn Pijnenburg.

Titel: De 100 Jarige Man Die Uit Het Raam Klom en Verdween
Regisseur: Felix Herngren
Scenario: Felix Herngren, Hans Ingemansson, Jonas Jonasson
Cast: Robert Gustafsson, Iwar Wiklander, David Wiberg, Mia Skäringe
Speelduur: 105 minuten
Genre: Drama, Komedie
Te zien vanaf: 1 mei 2014

Recensie De 100 Jarige Man

100 kaarsjes. Zoveel moeten er op de verjaardagstaart van bewoner Allan (Robert Gustafsson). Deze inwoner van het bejaardentehuis is namelijk 100 jaar geworden. Het complete personeel is druk met de voorbereidingen voor het grote feest. De jarige zelf heeft er blijkbaar minder zin in. Hij klimt namelijk uit het raam en verdwijnt.

Allan Karlsson heeft met zijn 100 jaar natuurlijk veel meegemaakt. Toch vind hij dat het tijd is voor nog een avontuur. Een avontuur is precies wat hij vindt. Het begint met een koffer die hij in zijn handen geduwd krijgt, met het bevel dat hij erop moet letten. Aangezien Allan niet zoveel nadenkt, neemt hij deze gewoon mee als zijn bus arriveert. Er blijkt drugsgeld in te zitten, en de eigenaren zijn tot veel in staat om de koffer weer terug te krijgen…

Reagan’s muur

De 100 Jarige Man Die Uit Het Raam Klom en Verdween begint met komische situaties, en deze blijven maar doorgaan. Niet alleen ik, maar de gehele zaal was continue aan het lachen. Flauwe humor, zwarte humor… alles komt voorbij. Deze grappen worden aan elkaar geweeft door een verhaal wat sterk doet denken aan Forrest Gump. We zien Allan in verschillende historische gebeurtenissen terecht komen, en elke keer voegt hij wat toe. Een van de leukste scènes was die waarin Ronald Reagan, tijdens de koude oorlog, perse wilde dat ZIJN MUUR bleef staan. Dit alles is ook nog eens voorzien van prachtige beelden en, zeker voor een arthouse film, prima special effects.

Recensie De 100 Jarige Man

Acteurs

Komiek Robert Gustafsson is uitstekend als Allan. Een oude man die een oude man speelt is toch niet zo moeilijk?, zou je misschien denken. Leuk detail is dat Gustafsson zelf nog maar 49 is, en met behulp van make-up hoogbejaard oogt. Het gezellige personage van Iwan Wiklander vult hem prima aan. Daarnaast zijn vooral de bad-guys leuk. Met name Jens Hultén, bij sommige bekend door zijn bijrol in Skyfall. Hultén is perfect als de agressieve en onnozele baas van de Motorbende.

Minpuntjes?

Ik heb de film als zeer positief ervaren. Toch wil ik ook deze film kritisch bekijken. Zijn er minpuntjes? Ja, als je ze wilt zien dan zijn ze er zeker. De historische figuren zijn vaak goed neergezet, maar een enkeling valt toch wat tegen. De vertolking van Stalin was hier prima, maar zou in een historische film wat onder de maat zijn. De boodschap waarop nogal de nadruk werd gelegd, was goed bedoeld maar niet bijster sterk of origineel.

Komisch levensverhaal

De 100 Jarige Man Die Uit Het Raam Klom en Verdween is een zeer komische film. Er valt veel te lachen en alles is mooi gefilmd. Allan laat zien dat je, ook als bejaarde, nog veel kan meemaken. Een echte aanrader!

★★★★★