Recensie | Venus in Fur DVD (Immy Verdonschot)

Roman Polanski mag dan misschien voorbij de tachtig zijn, maar zijn werk wordt er niet minder op. Na films van de afgelopen jaren als Ghost Writer en Carnage, kwam hij dit jaar met Venus in Fur. Een film die tevens de officiële competitie in Cannes haalde. Samen met David Ives schreef Polanski het script voor het witte doek: Een verhaal dat gebaseerd is op een toneelstuk dat weer geïnspireerd is door het boek van Sacher-Masoch. Maar hoe vertaalt het verhaal zich naar het witte doek?

Titel: Venus in Fur (a.k.a. La venus a la fourrure)
Regisseur: Roman Polanski
Acteurs: Emmanuelle Seigner en Mathieu Amalric
Medium: DVD, 1 disk
Speelduur: 92 minuten
Genre: Speelfilm, drama
Regio: 2
Taal: Frans, Nederlands ondertiteld
Beeldformaat: 16:9
Audio: Dolby Digital 5.1
Release: 23 mei 2014
EAN: 8713045240981

Inhoud

1. Hoofdfilm: Venus in Fur
2. Trailers van Yves Saint Laurent, Grace of Monaco, The Butler

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One

Regisseur Thomas Novachek (Mathieu Amalric) brengt een nieuwe productie op de planken, de adaptatie van de roman Venus in Fur. Na een dag vol teleurstellende audities voor zijn hoofdpersonage komt actrice Vanda Jordan (Emmanuelle Seigner) binnenlopen. Zij is er van overtuigd dat ze perfect is voor de hoofdrol en doet er alles aan om hem hier van te overtuigen… Opdringerig, wanhopig en intrigerend weet ze hem zo ver te krijgen om het script door te nemen. Beiden leven ze zich meer en meer in hun rollen in, met de nodige consequenties.

Polanski

De afgelopen jaren maakte Polanski vrijwel ieder jaar een film. Je zou bijna vergeten dat hij jaren geleden de regisseur was achter klassiekers als Rosemary’s Baby, Chinatown en The Pianist. Naast zijn regiewerk is hijzelf ook in ruim dertig films als acteur te zien. Iets wat hem goed van pas kwam in Venus in Fur, aangezien hier voortdurend met de rollen wordt gespeeld tussen acteur en regisseur. Toch gaat deze film net een stapje verder in vergelijking met zijn andere werk. Net als Carnage is Venus in Fur een geadapteerd toneelstuk, maar in plaats van (voornamelijk) vier acteurs, bevat deze film slechts twee acteurs.

“Het is gewoon SM-porno, toch?”

Een van de eerste opmerkingen die Vanda maakt over het verhaal is dat het toneelstuk eigenlijk een van de vroegste vormen van SM-porno is. Novacheck gaat hier meteen op in, want het gaat veel dieper: Het is een liefdesverhaal. Na films als Shame, Nymphomaniac en het nog te verfilmen 50 Shades lijkt Venus in Fur een mooie aanvulling in het rijtje. Wat deze film toevoegt zijn de gesprekken. Beetje bij beetje krijg je meer informatie over het toneelstuk en worden de scènes door Vanda en Thomas besproken. Vanwege haar blik op het stuk levert dit vaak grappige momenten van kritiek op, waar Thomas zich in verdedigt. Tegelijkertijd speelt er een aantrekkingskracht tussen de twee, zowel in hun rollen als daarbuiten. Aangezien het ‘slechts’ een doorlooprepetitie is, is er echter amper fysiek contact. De oplopende spanning, verleidende blikken en suggestieve bewegingen zijn dan ook het sterkste element van de film.

Venus in Fur

Samenspel

Emmanuelle Seigner en Mathieu Amalric zetten een intrigerend samenspel neer tussen actrice en regisseur. Het is een voortdurend machtsspel waarbij de macht verspringt van de ene naar de andere persoon. Dit komt doordat de rollen steeds omdraaien. Thomas begint duidelijk met uitleg en dirigerende aanwijzingen op het spel van Vanda. Maar geleidelijk komt Vanda met haar eigen ideeën en lijkt zij af en toe Thomas te regisseren. Er zitten echter nog meer lagen in hun spel. Zo weet Seigner heel mooi te wisselen tussen haar personage Vanda en het personage uit het toneelstuk, tevens genaamd Vanda. Met een handomdraai weten zowel Seigner als Amalric te switchen, waardoor je gaat twijfelen of ze nog in de rol van het toneelstuk zitten of weer de actrice en regisseur op het podium zijn. Als kijker ga je hierdoor twijfelen aan wat echt is en wat wordt gespeeld. Op deze manier houden ze je op het puntje van je stoel en zal je aandacht geen moment verslappen.

Klein opgezet

Met twee acteurs en een klein theater is de film, net als daadwerkelijk in het theater, klein opgezet. Is dit erg? Nee. Alles speelt zich af in het theater, maar ook daar hebben ze ruimte genoeg om zich te bewegen. Zo beginnen ze op het podium, waar ze verschillende decors creëren, maar gaan ze ook de (lege) zaal in en verdwijnen ze op een moment backstage. Hoewel verder een buitenwereld wordt gesuggereerd door een telefoontje van Thomas met zijn verloofde, verlaten ze het gebouw niet. Polanski toont dat je voor een goed spel niets anders nodig hebt dan een uitstekende locatie, dynamische acteurs en een intrigerend verhaal.

Venus in Fur

Een Godenspel

Met een godin als Venus in de titel kun je natuurlijk niet voorbij gaan aan haar mythologische achtergrond. Dit vormt een dunne derde laag aan het verhaal. Al is het alleen doordat Thomas uitlegt wie Venus, of beter gezegd Aphrodite, uit de Griekse/Romeinse mythologie is. Mocht je hier niets vanaf weten, dan kun je gerust zijn: Dat is ook niet nodig. Wat belangrijk is voor het verhaal wordt in een paar regels uitgelegd en verder komen ze er amper op terug. Een lichte koppeling is echter wel te leggen met actrice Vanda, omdat zij zelf een mysterieus personage is. Met haar kijk op het stuk, haar voorbereidingen, kennis van de techniek en haar toevoegingen als ook haar verleidelijke manier van spelen, blijf je je afvragen of zij wel echt is wie ze is.

De DVD

Heb je de film al in de bios gezien, dan biedt de dvd niet veel extra’s. Zo heb je de keuze tussen Frans of Nederlands, met of zonder ondertiteling en kun je de scène selecteren die je wilt bekijken. Verder kun je vooruit kijken met trailers van Yves Saint Laurent (inmiddels in de bios), The Butler (inmiddels uit op dvd) en Grace of Monaco (binnenkort in de bios). Inhoudelijk is verder niets over de dvd te zeggen dan dat het beeld er goed uit ziet en het verhaal op het kleine scherm nog net zo sterk overkomt als op het grote witte doek.

Venus in Fur is een geweldige film over het tussenspel tussen actrice en regisseur, tussen man en vrouw en tussen liefde en macht. Op het kleine scherm komt het verhaal net zo sterk over als op het grote doek, wat mede te danken is aan het sterke acteerwerk tussen Seigner en Amalric. Mocht je dus je Polanski-collectie compleet willen maken, of je dvd-kast aan willen vullen met een interessante en bovenal sterke film, dan mag deze niet ontbreken.