Damon Lindelof heeft het gehad met zomerblockbusters

Damon Lindelof

De laatste tijd is er een groeiende trend in het aantal blockbusters of tentpoles dat filmstudio’s uitbrengen. Ze steken zo’n 200 miljoen dollar in een project. Scenarist Damon Lindelof (Lost, Star Trek, Prometheus) sprak hierover. Hij erkent in het interview dat hij zichzelf schuldig maakt aan het bedenken van grote, explosieve momenten, maar hij is wel klaar met ‘vernietigingsporno’:

“We live in a commercial world, where you’ve gotta come up with ‘trailer moments’ and make the thing feel big and impressive and satisfying, especially in that summer-movie-theater construct. But ultimately I do feel—even as a purveyor of it—slightly turned off by this destruction porn that has emerged and become very bold-faced this past summer. And again, guilty as charged. It’s hard not to do it, especially because a movie, if properly executed, feels like it’s escalating.”

Vervolgens ging Lindelof in op waar volgens hem het probleem precies ligt:

“Once you spend more than $100 million on a movie, you have to save the world,. And when you start there, and basically say, I have to construct a MacGuffin based on if they shut off this, or they close this portal, or they deactivate this bomb, or they come up with this cure, it will save the world—you are very limited in terms of how you execute that. And in many ways, you can become a slave to it and, again, I make no excuses, I’m just saying you kind of have to start there. In the old days, it was just as satisfying that all Superman has to do was basically save Lois from this earthquake in California. The stakes in that movie are that the San Andreas Fault line opens up and half of California is going to fall in the ocean. That felt big enough, but there is a sense of bigger, better, faster, seen it before, done that.”

Het is natuurlijk wel ironisch dat Lindelof klaagt over de aanpak die Hollywood de afgelopen jaren hanteert. Hij erkent het zelf, maar zit zelf achter films als Prometheus, Cowboys & Aliens en Star Trek: Into Darknes. Dat hij waarschuwt voor deze aanpak, is een teken dat lang niet iedereen meer zin heeft in de blockbusters.