Blu-ray Recensie | Thor: Ragnarok (Immy Verdonschot)

Vanaf 7 maart is Thor: Ragnarok verkrijgbaar op DVD en Blu-ray. Het derde deel waarin de man met de hamer terugkeert. Lees hier de recensie van Immy Verdonschot. Met dank aan The Walt Disney Company Benelux.

Titel: Thor: Ragnarok
Taika Waititi
Cast: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Benedict Cumberbatch, Idris Elba, Cate Blanchett, Jeff Goldblum, Tessa Thompson, Karl Urban, Mark Ruffalo, Anthony Hopkins
Scenario: Eric Pearson, Craig Kyle, Christopher Yost
Actie, Avontuur
Speelduur: 133 minuten

Medium: Blu-ray, 1 disk
Regio: B
Taal: Engels, Frans
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels voor slechthorenden, Duits, Arabisch, Deens, Suomi, Noors, Zweeds
Beeldformaat: 1080p High Definition 2.40:1, 16:9
Audio: Dolby Digital Plus 7.1 (Frans, Duits), DTS-HD Master Audio 7.1 (Engels), 2.0 Descriptive Audio (Engels)
Blu-ray/DVD-release: 7 maart 2018
EAN: 8717418510701

Inhoud:

1. Hoofdfilm: Thor: Ragnarok
  2. Play Movie With Director Taika Waititi’s Intro
  3. Audio Commentary by Taika Waititi
  4. Gag Reel
  5. Features
    1. Getting in Touch With Your Inner Thor
    2. Finding Korg
    3. Journey Into Mystery
    4. Unstoppable Woman: Hela & Valkyrie
    5. Sakaar: On The Edge of The Know And Unknown
  6. Team Darryl (spoiler alert)
  7. Marvel Studios: The First Ten Years – The Evolution of Heroes
  8. 6 Deleted Scenes
  9. 8-bit simulaties van twee grote actiescènes
  10. Vooruitblik (trailers): Black Panther & Lego Game

Het tweede deel van de dondergod, Thor: The Dark World, was niet bepaald een succes. De naam zegt het al, het was een erg duistere film en je zou er eerder depressief van worden dan dat je ervan genoot. Vorig jaar bracht de man met de hamer licht in de duisternis met Thor: Ragnarok, welke vanaf deze week verkrijgbaar is op dvd.

Thor komt in dit derde deel voor een nieuwe bedreiging te staan: zijn oudere zus, de meedogenloze Hela. Zij vermorzelt zijn hamer, schopt hem naar een ander universum en neemt Asgard over. In Sakaar, waar Thor belandt, wordt ‘The God of Thunder’ gevangengenomen en gedwongen te vechten in gladiatorsituatie tegen niemand minder dan zijn voormalig teamlid en mede-Avenger: The Incredible Hulk. Het wordt een race tegen de klok om op tijd terug te komen in Asgard om Ragnarok – de verwoesting van Asgard en het einde van zijn beschaving – te stoppen.

Thor als komediester

Van begin tot eind zit de film vol met humor. Chris Hemsworth weet Thor in deze film tot leven te brengen met zelfspot en fysieke klungeligheid. Maar ook de verschillende duo’s in de film zorgen voor veel vermakelijke gesprekken. Denk aan de combinaties Thor en Loki, Thor en Hulk, Thor en Banner en Thor met nieuwkomer Valkyrie (Tessa Thompson). Dan heb je nog de excentrieke Grandmaster (geweldig gespeeld door Jeff Goldblum), de droge Korg, gespeeld door niemand minder dan de regisseur van de film zelf, Taika Waititi, en de heerlijk denigrerende houding van Hela (Cate Blanchett). Alsof dat nog niet genoeg is, is er ook wat extra’s voor de Marvel-fans. Zo heeft Waititi enkele knipogen in de film verwerkt, waardoor de echte liefhebber nog meer zal genieten van het verhaal op zich, als ook de sets en props.

Hela, de verloren zus en awesome villain

Vanaf haar eerste actie is duidelijk dat deze villain opgewassen is tegen Thor: Hela vermorzelt zijn hamer. Maar alleen kracht maakt nog geen goede slechterik. Zo was de villain uit Justice League een groot slaapfestijn. Cate Blanchett weet op formidabele wijze de aartsvijand van Thor vorm te geven. Haar houding, haar stijl, haar manier van praten (en niet te vergeten de superkracht om uit het niets alle en grote hoeveelheden wapens te vormen) zorgen er samen voor dat Hela een villain is om van te houden. Niet alleen dat, maar voeg daar nog haar geweldige ‘sidekick’ Fenris, een gigantische wolf, aan toe en ze is vol overtuiging de ‘godin van de dood’.

Blu-ray recensie Thor: Ragnarok (Immy Verdonschot)

Diepere lagen (letterlijk) en nieuwe werelden

Met een kort kapsel en minus een hamer voelt Thor zich verloren, net als waarschijnlijk een deel van het publiek. Voor wie eraan moet wennen, helpt het wellicht dat Thor ook erg gehecht was aan zijn lange haren. Lang niet iedereen zal blij zijn met zijn nieuwe uiterlijk, maar zijn make-over leidde wel tot het dragen van de iconische helm. Daarnaast past het goed bij zowel de ‘dumpwereld’ van Sakaar als bij zijn zelfreflectie. Hij lijkt alles kwijt te zijn (en zal nog meer kwijtraken), maar blijft strijden voor zijn volk. Wanneer hij in het heetst van de strijd zijn kracht weet terug te vinden, kun je niet anders dan volledig verbijsterd staan van de hernieuwde Thor.

Hammer of the Gods

Dan is er nog de soundtrack: wat is die heerlijk. Met ‘The Immigrant Song’ van Led Zeppelin, ook wel toepasselijk ‘Hammer of the Gods’ genoemd, kom je meteen in de sfeer van de film. Door het nummer in te zetten bij de eerste grote actiescène en deze opnieuw te herhalen bij de laatste, is het perfect toegepast. Niet alleen versterken de openingsriff en de elektrische gitaren het visuele spektakel, maar op de mindere momenten – waar de effecten zo overduidelijk zijn dat het lijkt alsof je naar een demo van een videogame aan het kijken bent – zorgt het dat je evengoed kan genieten. De mix van humor en actie is overigens op dit gebied ook volledig doorgevoerd. Zo krijg je – totaal onverwachts – ‘Pure Imagination’ uit Willy Wonka & the Chocolate Factory te horen op Sakaar. Het moment dat je het nummer herkent, kun je niet anders dan erom lachen.

Extra’s: Lachen met Taika Waititi

Zoals je mag verwachten op een blu-ray bevat deze uitgave voldoende extra’s. Deze geven je vooral een blik in hoe de wereld van deze specifieke film is ontstaan, waarin zowel Thor, Hela, Valkyrie als Sakaar worden uitgelicht. Daarnaast kun je genieten van een heerlijke intro van Waititi, als ook de film kijken met audiocommentaar. En dit doet hij natuurlijk geheel met zijn eigen humor. Hierin deelt hij leuke feitjes – zo bedacht bijvoorbeeld een jongen die de set bezocht de quote “He’s a friend from work”, welke inmiddels overal terugkomt – en is onder andere zijn 2-jarige dochtertje te horen. Erg schattig, al blijkt al snel dat ze de film toch wat eng vindt. Met zoveel humor op de set mag verder de gag reel natuurlijk niet ontbreken en een bijzondere extra is de 8-bit simulatie van de twee grote actiescènes, die dienden als voorstudie voor hoe het er in de film uit zou komen te zien.

De blu-ray

Het menu van de blu-ray is makkelijk te navigeren en visueel mooi gemaakt. Wanneer je de film pauzeert verschijnt een klein schermpje die precies laat zien hoe ver je in de film bent en hoe het hoofdstuk heet, geheel in gepaste stijl. Veel trailers bevat de uitgave niet, dit zijn er slechts twee, welke makkelijk te skippen zijn voor de ongeïnteresseerde.

Waar Thor 2: The Dark World redelijk zwaar en eigenlijk een grote teleurstelling was, weet Thor: Ragnarok de koers weer helemaal bij te sturen. Niet alleen zit het bomvol humor, heeft het een goede soundtrack en is de actie zeer vermakelijk, ook kun je volop genieten van de nieuwe personages. Alsof dat nog niet genoeg is, hebben de makers van alles uit de stripboeken gehaald en mogelijk het beste daarvan in deze film gestopt. Dus ook de echte Marvel-fans zullen niet teleurgesteld zijn.

Immy