Recensie | Troll (Raymond Doetjes)

De meeste filmliefhebbers weten niet dat er voor de Britse Harry Potter al een Harry Potter (Jr.) bestond, die ook leeft in een wereld van toveraars, magie en trollen. Ik suggereer niets J.K. RowlingTroll is een low-budget film uit 1986 geschreven door Ed Naha en geregisseerd door John Carl Buechler met in de hoofdrol Noah Hathaway als Harry Potter.

Titel: Troll
Regisseur: John Carl Buechler
Scenario: Ed Naha
Cast: Noah Hathaway, Michael Moriarty, Sonny Bono, Shelley Hack, Jenny Beck, Phil Fondacaro, June Lockhart
Speelduur: 86 minuten
Genre: Horror
Release: 1986

Plot

Wanneer de Potter familie verhuist naar een appartementencomplex in San Francisco, veranderd plotseling het gedrag van hun dochter Wendy (Jenny Beck). De enige die dit opvalt en zich er zorgen om maakt is haar grote broer Harry. Wanneer gaandeweg de mensen in het flatgebouw lijken te verdwijnen neemt Harry contact op met de bewoonster Eunice St. Clair (June Lockhart) die toch meer dan alleen een oudere dame is. Samen trekken ze ten strijde tegen het “kwaad” dat hun appartementencomplex in de greep houdt.

Troll is een een kinderhorrorfilm en daar is eigenlijk alles ook mee gezegd. Voor volwassenen zitten er een paar vunzige grapjes in, zoals Sonny Bono (jawel die van Sonny and Cher) die aan Harry Potter Sr. uitlegt dat hij een swinger is en dus de hele nacht bezig is. Daarom wil hij ’s ochtends rust hebben als Harry Potter Jr. en Wendy Potter wat luidruchtig zijn. Het verhaal slaat kant nog wal. Als je bedenkt dat Ed Naha Honey I Shrunk The Kids heeft geschreven, dan is het totaal onverklaarbaar waarom dit zo een rommelig verhaal is. Ik weet niet of het komt door het scenario, door de regie, gebrek aan budget of het feit dat de film in Italië is opgenomen. De creature FX zijn extreem ondermaats. Zelfs low-budget film die niet 1.1 miljoen te besteden, hebben veelvoudig betere poppen en create make-up dan deze film. Echter als je denkt dat dit al slecht is, dan kan het erger met Troll 2  uit 1990. Deze werd eerder de slechtste film ooit genoemd; maar dat was voor The Bulk uit 2012.

Het is moeilijk om als volwassenen door de bril van kinderen te kijken. Vooral die van een 10-11 jarige, maar ik denk dat ook zij deze film ernstig verouderd vinden. Noah Hathaway die als Atreyu in The NeverEnding Story een degelijke rol neerzette, is hier buitengewoon gemiddeld. De ouders zijn zo geanimeerd dat het hinderlijk is. De FX zijn slecht, set design is zeer slecht – alles voelt op- en in-elkaar gedrukt. Het verhaal is een totaal cliché: de grote broer redt de kleine zus van het kwaad.

Troll heeft de tand des tijds niet doorstaan, ook al heeft de film met 5 miljoen dollar omzet op een budget van 1,1 miljoen toch redelijk verdient.  Ik ben benieuwd hoe kinderen van een jaar of 10 deze film nu vinden. Ik kan me niet eens heugen hoe ik hem vond als prille tiener – dus zal toen ook wel geen indruk gemaakt hebben. Ik begrijp van de cast dat zij het een leuk intermezzo vonden vooral omdat de productie in Italië werd gedaan en er ook tijd was om te ontspannen. Dat het een hele ontspannen productie was, is dan ook wel aan alles af te zien. Deze film lag in 1986 al in de “past” maar als je je kinderen zover krijgt om de film te kijken, laat mij dan weten hoe zij hem vonden. 1/5 STERREN.

Raymond Doetjes, Subliminal Artist Productions

★☆☆☆☆

Deel jij dezelfde mening over Funny Games als Raymond? Of heb je juist een hele andere mening? Laat het ons weten in de comments!