Recensie | Lovelace (Immy Verdonschot)

Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat de pornofilm Deep Throat zoveel stof deed opwaaien. Een immens populaire film die Linda Lovelace – echte naam Linda Susan Boreman – ineens wereldberoemd maakte. Jaren later, toen ze zich tegen de porno-industrie had gekeerd, schreef ze een autobiografie over haar ervaringen en kwam ze in talkshows. Hoe turbulent haar leven daadwerkelijk was, kwam naar buiten en dat is nu te zien in de biopic Lovelace.

Titel: Lovelace
Studio: Millennium Films
Regisseur: Rob Epstein en Jeffrey Friedman
Scriptschrijver: Andy Bellin
Hoofdrollen: Amanda Seyfried, Adam Brody, Chris Noth, Peter Sarsgaard, Hank Azaria, Wes Bentley, James Franco, Juno Temple, Sharon Stone
Genre: Biopic, Drama
Speelduur: 92 min
Release: Vanaf 19 september in de bioscoop

In 1972 was Deep Throat een waar fenomeen. Het internet bestond nog niet en de toegang tot dergelijke films – pornofilms – was niet gemakkelijk te krijgen. Het was tevens de eerste pornofilm die werd uitgebracht in de bioscoop, met een verhaal, humor en de snel rijzende ster Linda Lovelace. Linda groeit op in een streng Christelijk gezin en zoekt vrijheid en alle genoegen die daarbij horen. Ze vindt dit bij de charismatische zwendelaar Chuck Traynor (Peter Sarsgaard), die haar – als alter ego Linda Lovelace – tot een internationale sensatie maakte: Zij is het schattige girl-next-door type met een bijzonder talent voor orale seks. Een identiteit die ze geheel omarmt en waarmee ze een vooraanstaande woordvoerster wordt voor seksuele vrijheid. Maar hoe rooskleurig was haar leven als pornoster eigenlijk?

Geweldige biopic

Zes jaar na Deep Throat deed Lovelace een boekje open over hoe haar succesjaren werkelijk waren verlopen. Haar succesverhaal bleek heel anders in elkaar te liggen. Om dat te verfilmen hebben regisseurs Epstein en Friedman het prachtig aangepakt. Lovelace toont namelijk twee verhalen. Eerst zie je hoe Linda vrijheid en liefde vindt bij Chuck en het sinds die tijd vrijwel alleen maar beter wordt. Hij laat haar opbloeien en toont de wereld hoe prachtig zij is. Iets waar Linda zelf nooit van had durven dromen. Enige jaren later wordt er een leugendetectortest bij haar afgenomen en vult ze zelf de ontbrekende delen in van haar verhaal. Wat de buitenwereld niet zag, maar het leven dat zij daadwerkelijk leidde. Haar verhaal neemt je mee achter de schermen. Een vertelwijze die bijzonder goed werkt. Je hebt namelijk het idee dat je alles meekrijgt, zoals de hele wereld dat toentertijd via alle media ook kreeg. Daarnaast confronteert de film je op deze manier met de harde realiteit die soms toch nog verborgen lijkt te liggen in de donkere hoeken van de porno-industrie.

Lovelace

Amanda Seyfried

Amanda Seyfried’s rol als Linda Lovelace kan werkelijk beschouwd worden als één van haar sterkste rollen ooit. Vergeet Veronica Mars, Mean Girls, Mamma Mia, Chloe, Les Misérables en alle andere even, want wat je hier ziet zal je altijd bijblijven. Hoeveel emotie Seyfried in haar rol legt is werkelijk onvoorstelbaar. Beginnend met de naïviteit van een jong meisje aan wie de wereld wordt blootgelegd, overgaand op de angst die van haar gezicht af te lezen is wanneer Traynor Lovelace bedreigd of mishandeld, tot de wanhoop waarmee Lovelace aanklopt bij haar ouders. Seyfried doet je met deze film versteld staan als onschuldig girl-next-door type die verzeild raakt in een leven waar ze niet uit lijkt te komen omdat niemand haar kan of wil helpen. Het is een heftig verhaal, waar Seyfried je meesleept in de belevingswereld van Linda Lovelace zoals deze nog nooit is getoond.

Deep Throat en de porno-industrie

Lovelace doet een boekje open over de porno-industrie en hoe een dergelijke film wist te overtuigen en in de bioscoop vertoond werd. De lage kosten en snelle productietijd vlogen voorbij voor Lovelace hier erg in had. Om dit zo goed mogelijk weer te geven hebben Friedman en Epstein ook een bezoek gebracht op de set van een pornofilm, waar iedereen heel professioneel met elkaar omgaat. Dit is ook het idee wat je krijgt bij het zien van het eerste deel van de film. Iedereen is simpelweg professioneel aan het werk en zeer collegiaal jegens elkaar. Mocht je Deep Throat hebben gezien dan is dit zeker een stukje voorgeschiedenis die je niet snel zal loslaten. Maar als je je laat afschrikken door het feit dat Lovelace over het maken van deze pornofilm gaat of over de porno-industrie in het algemeen, dan weet je niet wat je mist.

Recensie Lovelace

It’s the 70’s!

Deze zomer is er een overvloed aan films die zich afspelen in de jaren zeventig. Deze film sluit daar mooi bij aan. Het is heerlijk om helemaal op te gaan in de stijl van de jaren zeventig: De haren, de wijde pijpen van de broeken, de drugs en de feestjes. Zowel de kostuumafdeling als de setontwerpers hebben goed hun best gedaan, want het lijkt echt alsof je je even in die tijd bevindt. Het was tevens de tijd van de porno-industrie: In het begin van de film wordt tijdens een feestje nog verbaasd gereageerd op het kijken van een pornofilm en of dat eigenlijk wel accepteerbaar is. Niet veel later blijkt er een ware revolutie op dit gebied lost te komen. Dit is mede te danken aan de bijrollen van Chris Noth (als producent), Adam Brody (als mede acteur) en James Franco (als Hugh Hefner).

Een geweldige samenstelling

Ik noemde hen net al: De bijrollen van Noth, Brody en Franco. Maar eigenlijk zouden alle namen hier genoemd kunnen worden, want allen spelen ze geweldige. Hoewel Sarsgaard en met name Seyfried de film wonderbaarlijk dragen, mogen deze sterren niet vergeten worden. Zo is te denken aan een onherkenbare Sharon Stone, die Linda’s moeder speelt en blijft vasthouden aan de christelijke waarden van het huwelijk. Of de korte bijdrage van Juno Temple in het begin van de film, als beste vriendin van Linda. Later vullen Hank Azaria en Bobby Cannavale dit prima aan als de filmmakers die in eerste instantie niets in Linda zien, totdat ze erachter komen wat haar talenten zijn. Lovelace is daarom niet alleen een film over de hoofdrolspelers, maar zeker ook over alle andere rollen die perfect het tijdsbeeld en de sfeer weergeven.

Lovelace is een van de meest aangrijpende biopics die je maar kunt zien. Er wordt niet alleen een tipje van de sluier gelicht over het leven van Linda Lovelace, maar het hele boek wordt open gegooid. Een verhaal dat op prachtige wijze wordt verteld, mede door eerst het paradijs te schetsen waar Lovelace in lijkt te leven en daarna de kijker te confronteren met de harde waarheid die achter gesloten deuren plaats vond. Lovelace is een geweldig goede film die je niet mag missen.