21st Century Fox aanvaardt Disney-bod van $71 miljard

Eind vorig jaar bood The Walt Disney Company $52,4 miljard om aandelen over te kopen van 20th Century Fox. Ondertussen heeft Comcast recentelijk $65 miljard geboden en was het de vraag welke van de bedrijven uiteindelijk ging winnen. Vandaag heeft Walt Disney aangekondigd dat het een gewijzigde acquisitieovereenkomst met 21st Century Fox heeft ondertekend voor $ 71,3 miljard ($ 38 per aandeel in contanten en aandelen).

Als de aandeelhouders akkoord gaan, wordt Disney eigenaar van een aantal bedrijfsonderdelen van Fox. Dit zijn onder andere de film- en televisiestudio’s. Fox News valt buiten deze deal, net als Fox Business Network en Fox Broadcasting Company. De verkoop is nog niet helemaal rond. Aandeelhouders krijgen tijd om het bod te evalueren en mogen ondertussen ook nog een concurrerend aanbod in ontvangst nemen.

Voor filmfans betekent dit dat de veronderstelde plannen om personages als Fantastic Four en X-Men (inclusief Deadpool) te integreren in Disney’s Marvel Cinematic Universe intact blijven, evenals de totale verwerving van Fox’s distributierechten voor de originele Star Wars uit 1977 voor Lucasfilm. Disney zal nu ook controle uitoefenen over de rechten op actuele Fox filmfranchises als Avatar, Planet of the Apes, Alien, Predator, Die Hard, Kingsman, Ice Age en Night in the Museum. Aan de tv-zijde krijgt Disney de rechten van The Simpsons, Family Guy, Legion, American Horror Story, The Orville, NBC’s This Is Us en ABC’s Modern Family. In 2017 had Disney’s Buena Vista een dominante 21,8% van het marktaandeel van de film, terwijl 20th Century Fox 12% van het marktaandeel bezat.

Robert A. Iger, Chairman en Chief Executive Officer bij The Walt Disney Company, zei in een persverklaring:

“The acquisition of 21st Century Fox will bring significant financial value to the shareholders of both companies, and after six months of integration planning we’re even more enthusiastic and confident in the strategic fit of the assets and the talent at Fox. At a time of dynamic change in the entertainment industry, the combination of Disney’s and Fox’s unparalleled collection of businesses and franchises will allow us to create more appealing high-quality content, expand our direct-to-consumer offerings and international presence, and deliver more personalized and compelling entertainment experiences to meet growing consumer demand around the world.”